5 x afkicken van je smartphone.

Geplaatst in: Nieuws | 0

5x afkicken van je smartphone.

Je hebt niet meer tijd, het enige wat je hoeft te doen is beslissen wat je met die tijd doet– Gandalff in Lord of the Rings.

Als je me een beetje kent, weet je dat het bij mij –vrijwel- altijd gaat om tijd. Hoe besteed je die en aan wie geef je die? Wil je een aantal uren van je dag al scrollend doorbrengen? Zo ja, prima.
Wil je meer tijd overhouden voor de mensen om je heen, een wandeling, een goed boek, etc? Lees dan onderstaande tips eens door.

1. Maak een plan.
Welke tijden wil je offline/online zijn? Op welke tijden wil je graag meer focus op andere dingen? Bedenk hoe je dat wilt aanpakken. Ga je bijvoorbeeld meteen all the way met het aanschaffen van een oldschool Nokia, zodat je op gezette tijden je smartphone echt niet bij de hand hebt? Of ga je op bepaalde tijden offline? Welke mensen moet je nog even informeren over je plan? Schrijf je plan op en chek je plan elke dag, zodat de kans groter is dat het gebeurd.

2. Check alle apps.
Weet je eigenlijk wel welke apps je allemaal gebruikt en word je blij van al die apps? aal overbodige apps of apps die je eigenlijk te veel tijd kosten er meteen af of zet ze in een mapje ‘ver weg’ op je telefoon. Dus minder in het zicht. Zo heb je ook minder verleiding. Haal ook je mailbox van je telefoon en check deze alleen op gezette tijden op bijvoorbeeld je laptop. Je hoeft niet altijd bereikbaar te zijn, ook niet voor je werk. Bedenk wanneer je bereikbaar wilt zijn en maak dit duidelijk aan je omgeving.

3. Zet je meldingen uit.
Al die piepjes, meldingen en trillingen maken je alleen maar nieuwsgierig.
Neem NU de tijd om per app zoveel mogelijk prikkels te verwijderen.

4. Uitproberen.
Probeer dit een aantal dagen uit. Wees niet te streng voor jezelf. Als het niet lukt, raak niet gefrustreerd. Train jezelf elke keer als je je mobiel wilt pakken om dit niet te doen. Doe het vanuit plezier. Obstakels waar ik zelf tegenaan ben gelopen zijn onder andere dat ik telefoontjes wilde plegen of iets wilde bestellen in de offline tijd. Ik moest dus beter plannen. Het werkte goed voor mij om een notitieblok op tafel te leggen om kleine to-do-dingetjes die je op je smartphone wilt doen op te schrijven en te verzamelen voor een bepaald tijdstip. Sowieso is het handig om zaken die bij elkaar horen te clusteren, je focus blijft dan scherper.

5. Het nieuws.
Wat brengen alle nieuws-apps je? Moet je je ‘algemene ontwikkeling’ bijhouden door middel van het lezen van kranten of nieuws of wordt je er alleen maar verdrietig door? Ik lees geen kranten en heb geen nieuwsapps. Zo blijf ik meer ingetuned op positiviteit.

6. Ouderwetse wekker
Heb jij je smartphone naast je bed als wekker? Grote kans dat je hem ’s ochtends (of in de nacht als je niet kunt slapen) meteen al pakt en op die manier al verbonden bent met alle kanalen en daarmee met al die mensen. Daarmee ontvang je de prikkels van hen, zonder dat je hebt stilgestaan bij jezelf: wie wil jij zijn in de ochtend? Hoe wil jij dat je dag verloopt? Dat zijn vragen die je jezelf iedere ochtend kunt stellen, om zo met meer positiviteit en regie je dag te starten!

Ik ben heel benieuwd of je wat aan deze tips hebt. Mocht je er mee aan de slag gaan en het leuk vinden om meer mensen hiermee te inspireren voor die stok achter de deur? Dan zou ik het leuk vinden dat je mij in je post tagt (anke_van_asselt).

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *