Hoe kun je regie pakken?

Geplaatst in: Nieuws | 1

planner its my lifeHet is al een tijdje stil van mijn kant.

Eerlijk gezegd wist ik niet zo goed wat ik moest schrijven. Ik stond echt even in de bevries-stand. Ik maakte me ernstige zorgen om de slechte gezondheid van mijn moeder in de corona-situatie. Ook was ik mijn grenzen binnen mijn beperkte vrijheid aan het verkennen. En mijn tijdsindeling aan het aanpassen met twee kleine kinderen die niet naar school gaan. Bovendien kwamen de zorgen over mijn bedrijf. Het gaat bij mij immers altijd over regie nemen over je tijd. Over doen wat je leuk vindt. Alles wat ik schreef of wat ik aan het ontwikkelen was leek ongepast in de situatie waarin we samen verkeren.

Na die week bevries-stand kwam de acceptatie en heb ik de regie weer opgepakt. En daarmee kwam het besef dat ik wellicht juist NU mensen kan helpen. Juist door te delen. Daarom:  Hoe neem ik weer regie en zorg ik goed voor mijzelf in deze onzekere en angstige periode?

Dagelijkse routines.
Als allereerste en belangrijkste doe ik mijn dagelijkse routines. Ik visualiseer mijn dag. Hoe wil ik dat de dag verloopt?Wie wil ik zijn vandaag? Visualiseren is een krachtig middel. Daarnaast doe ik mijn dagelijkse affirmaties en sluit mijn dag af in dankbaarheid. Tenslotte mediteer ik regelmatig met de Meditation Moments App van Michael Pilarzcyk. Dit zijn onderdelen die mijn week zo veel mooier en lichter maken.

Plan een vast moment om je week te bekijken en in te delen.
We zijn nu in de tweede week met beperkingen. Samen met mijn partner ging ik de week opnieuw bekijken en indelen. Waar ging hij werken, waar ging ik werken, waar was tijd voor ons gezin, waar was tijd voor ons alleen, waar hebben we behoefte aan en hoe doen we dat dan?

Niet je verplichtingen, maar je behoeften centraal stellen.
Ik kan me voorstellen dat je heel erg aan het stoeien bent met bijvoorbeeld je werk of gezin om alles zo goed mogelijk door te laten gaan. Maar stilstaan is ook goed. Ik sta wekelijks stil bij waar ik behoefte aan heb. Misschien juist nu wel meer dan anders. Deze week is dat: rust, meditatie, buiten, sport. Zelfzorg dus. Dat betekent, met twee kleine kinderen om me heen, dat ik nu mijn dag start met een rondje hardlopen of wandelen. Heerlijk! Als ik dan thuis kom kan mijn partner naar zijn werk en heb ik een leeg hoofd en aandacht voor de jongens.

Plannen zorgt ervoor dat datgeen waar jij behoefte aan hebt (eerder) waargemaakt wordt.
Ik plan de dingen waar ik behoefte aan heb ook echt. Ik schrijf ze op in mijn planner. Dat betekent dat er nu bijvoorbeeld staat dat ik donderdagavond lekker in bad ga en zondagmiddag ook. Ik ben nu 7 dagen per week bij de kinderen. Op avond en zaterdag ben ik aan het werk en er zijn weinig momenten voor mezelf. Op deze manier kan dat toch. Als je iets graag wilt, of ergen behoefte aan hebt, plan het dan. De kans dat   het echt gaat gebeuren is groot. Plan je niet, dan blijft iets vaak bij een wens en komt het er niet van. En juist nu wil ik ook goed voor mezelf zorgen.

Maaltijden plannen en preppen.
We zorgen voor een weekmenu voor de hele week, waardoor we maar 1 keer naar de supermarkt hoeven voor de boodschappen. Hopelijk dragen we op deze manier bijdragen aan minder verspreiding van het virus. Dat voelt goed. Daarnaast geeft het veel rust in je hoofd als je al weet wat je gaat eten. Je eet vaak gezonder. Het elimineert keuzestress. En stress is er momenteel genoeg.

s Avonds de volgende dag voorbereiden.
Als je ’s ochtends pas in je agenda kijkt, kan de dag je soms echt overvallen. Je hebt dan soms de tijd overschat die je hebt en de tijd onderschat wat iets kost. Is het erg als het niet zo loopt zoals gepland? Nou nee, het leven loopt nooit zoals gepland, dat zie je nu wel weer. Wie had een aantal weken geleden kunnen voorspellen dat onze weken er zou uit zouden zien? Maar het geeft je wel enorm veel houvast om te plannen.
Ik schrijf ook de kleinste dingetjes op. Die onthoud ik niet op aparte notitieblaadjes (die ik overal weer moet zoeken), maar gewoon in mijn “It’s MY week-planner. Ik schrijf kleine klusjes bij de dag waarop ik dat wil doen en kies vaak ook het moment (ochtend, middag avond). Bijvoorbeeld dat kastje opruimen, dat kaartje posten. Lekker overzichtelijk. Een groot voordeel is dat, als je kleine dingen ook wegzet in je planning, je ze niet meer in je hoofd hoeft te onthouden.

Tenslotte.
Eigenlijk doe ik de dingen dus niet heel anders dan dat ik deed.
Ik probeer vooral te kijken naar wat er nu allemaal WEL is. En niet wat er niet is.
Er gebeuren mooie dingen in de natuur om ons heen. Mensen nemen de prachtigste initiatieven om elkaar te steunen. Wees dankbaar.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar deze blog is al veel te lang.
Mijn gratis E-book “10 tips voor rust en regie in je week” komt er aan.
Ik hoop je daarin nog meer te kunnen meegeven over regie, plezier en vertrouwen.
En dat je daar, misschien JUIST in deze periode, wat aan zult hebben.
Wordt vervolgd dus.

Pas goed op elkaar en op jezelf.
Heb je vragen of opmerkingen, kan ik je ergens mee helpen, mail gerust!

Liefs, Anke

  1. Wiesje
    | Beantwoorden

    We hebben een planning en die gaat best goed.
    ‘ s ochtends huiswerk, dan doen we allemaal wat voor ons zelf en daar hoort vaak de play station, telefoon of tv bij.
    Daarna gaan we eten, en dan is het tijd voor een blok om!! Want dat blijven we zeker doen… daarvoor is het veel te mooi weer🌞🌞
    We lopen bijna wel een uur., kids op skeelers en spacescooter en ik hobbel er achter aan met 🐕 heerlijk dat is wel genieten

    Thuis duik IK in de zon of de bank en ga ik lekker boekje lezen of wat ook maar…
    Tussen door doe ik de huishoudelijke dingen en dat gaat allemaal prima.

    Ergens in mijn achter hoofd maak ik mij best wel heel druk en ben ik bang voor wat er allemaal nog gaat komen.
    De kinderen nog een paar weken thuis is niet erg, maar die zijn ook echt toe aan duidelijkheid.
    Vooral onze zoon, hij vind het echt moeilijk deze onzekere periode.
    En daar wordt ik dan ook weer onzeker van.

    Maar ik houd mij sterk.

    Liefs Wiesje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *