vijf medewerkers in een groot kantoor

Verschillende generaties en hun kijk op vitaliteit op de werkvloer

11 juli 2024

Verschillen tussen generaties op de werkvloer is een veelbesproken onderwerp en ook het vitaliteitsbeleid ontkomt er niet aan om rekening te houden met de verschillende denkwijzen, normen en wensen van de verschillende generaties. We kijken naar de drie grootste generaties binnen een moderne workforce.

Gen X is op zoek naar balans en stabiliteit

Ben je geboren tussen 1965 en 1980? Grote kans dat je dan veel waarde hecht aan stabiliteit op de werkvloer een goede balans tussen werk en privé. Hard werken en loyaliteit aan één werkgever zijn kernwaarden, maar ook flexibiliteit wordt steeds belangrijker.

Vitaliteit voor deze generatie is verbonden aan een fysieke gezondheid en een gezonde werk-privébalans. Je speelt goed op ze in door praktische maatregelen, zoals flexibele  werktijden en locaties.

Millenials: ‘goed voor mij, goed voor de wereld’.

De opvolgers, geboren tussen 1981 en 1996, zijn de millenials. Betekenis en werkplezier spelen voor hen een grote rol. Zij zijn op zoek naar een werkplek waar ze zich gewaardeerd voelen en waar hun werk bijdraagt aan persoonlijke én professionele groei.

Vitaliteit is niet alleen fysiek welzijn, maar ook mentale gezondheid en persoonlijke ontwikkeling Je maakt de millenial blij met goede programma’s rondom (mentale) gezondheid en persoonlijke ontwikkeling.

Gen Z focust op digitale wellness

De jongste leden van de moderne workforce zijn geboren na 1997 en behoren tot Gen Z. Zij zijn gewend aan een constante stroom van informatie en zijn het meest digitaal ingesteld.

Een goede vitaliteitsoplossing voor Gen Z heeft een actief beleid en ondersteunt hun niveau van ‘connectedness’: flexibele werkuren, remote werken en een focus op digitale wellness. Zij gebruiken graag technologie om werkprocessen én vitaliteit te verbeteren en te ondersteunen.

Hoe vertegenwoordig je élke generatie?

Éen van de manieren om iedereen binnen jouw bedrijf te vertegenwoordigen is het employee-centric ontwikkelen van jouw vitaliteitsbeleid. Dit kan je doen door periode feedbacksessies te organiseren, de hele schijf van vijf te benaderen en een divers en persoonlijk aanbod te presenteren aan jouw medewerkers.

Praktisch aan de slag:

  • Flexibiliteit: zorg voor genoeg mogelijkheden om werktijden en locaties zelf te kiezen. Zo speel je in op de balans voor Gen X en de ‘connectedness’ van Gen Z.
  • Ontwikkelingsmogelijkheden: bied gevarieerde programma’s aan op professionele én persoonlijke  ontwikkeling. Zo kunnen Gen Z en de millenials zich optimaal ontwikkelen.
  • Communiceer en pas aan: geef mogelijkheden om feedback te leveren op de initiatieven vanuit alle generaties, zodat jullie het gezamenlijkvoor iedereen laten werken!

Belonen is beter dan genezen

Elke generatie heeft zijn eigen perspectieven en behoeften, maar gelukkig zijn er ook overeenkomsten. Zo heeft tegenwoordig iedereen een telefoon op zak. En met die telefoon kun je hele leuke dingen doen.

Zoals jouw medewerkers belonen met Fitcoins voor gezonde keuzes. De gespaarde Fitcoins kunnen worden uitgegeven aan beloningen zowel op kantoor als in het privéleven. De leukste manier om aan de slag te gaan met vitaliteit!

Meer nieuws